marleen-oeganda.reismee.nl

Bye Uganda!

Het zit erop! Na 5 weken in Oeganda mag/moet ik naar huis!

Mijn laatste week bij Nafasi was niet veel anders dan normaal. Afgelopen maandag werd The Day Of The African Child gevierd! Deze dag zal in het teken van de kinderen moeten staan, maar stond in het teken van de moeders. Er zijn 5 moeders en 1 vader gekomen en daarnaast een heleboel community volunteers!

We hadden een heel programma gemaakt voor die dag met presentaties, spelletjes, gesprekken met moeders etc. Hier kwam alleen niks van terecht omdat het regende, hierdoor kwam iedereen 3 uur later… Haha zo gaan die dingen hier! Iets waar ik na 5 weken nog steeds niet aan gewend ben.

De rest van de week verliep vrij rustig. Donderdag was mijn laatste dag bij Nafasi. Na de laatste Matoke lunch, eindelijk!! Hebben we met de kindjes cakejes versierd en veel snoep gegeten als afscheidsfeestje. Dit hebben we natuurlijk groots aangepakt met feestmutsen, bijpassende bordjes en bekertjes en veel snoep! De eerste 10 minuten ging het heel goed, totdat ze erachter kwamen hoe ze rietjes in elkaars ogen, oren en neus konden steken en dat het veel leuker is om je beker met drinken op te grond te gooien dan op te drinken. Maar ze hebben plezier gehad haha!!

Hierna was het tijd om afscheid te nemen. Wat veel moeilijker was dan gedacht. Ik zelf besef wel dat ik nooit meer terug kom maar de kindjes natuurlijk niet. De band die ik in korte tijd met de kindjes heb opgebouwd is heel bijzonder en dat je dan zo snel weer moet gaan is echt heel jammer..

Ik hoop dat al deze kindjes snel terecht kunnen bij hun eigen familie of een adoptiegezin! Want het zijn stuk voor stuk lieverds!

Ik heb onwijs veel geleerd van dit bijzondere Oeganda avontuur! Ik heb hele mooie dingen meegemaakt zoals de liefde die de aunties geven aan de kindjes die bij Nafasi terecht komen, ik heb een prachtige safari gemaakt door Murchison Falls en een heleboel leuke mensen ontmoet.

Natuurlijk heb ik ook hele nare dingen gezien en meegemaakt, zoals de vreselijke armoede van hier, kleine kinderen die alleen door de sloppenwijken lopen zonder kleding of schoenen te dragen en de slechte en vieze huisjes..

Ik ben maar wat blij dat er bij ons niet elke dag een kakkerlak door het huis loopt.

Ik heb deze 5 weken ook geleerd dat ik voorlopig nog lekker even thuis blijf wonen, dat zelf koken, boodschappen doen, afwassen & kleren wassen toch niet zo fijn is haha.

Nu is het tijd om mijn koffers te pakken en weer naar huis te gaan!

Voor degene die trouw mijn blog hebben gelezen, dank je wel! En dank je wel voor alle leuke reacties die ik heb gekregen!

X tot in Nederland.

Reacties

Reacties

Joan

Een fijne terugreis en hopelijk tot gauw?

Je "O"

Mooi laatste verhaal Marleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood