marleen-oeganda.reismee.nl

The Pearl of Africa

Vandaag heb ik dag 3 er al opzitten. Na mijn aankomst in Oeganda op 4 juli zijn er een hoop dingen gebeurd, heb ik een hoop gezien en meegemaakt.

Mijn eerste dag was leuk maar hectisch, ik werd meegenomen op stad tour door Kampala, Kampala is de hoofdstad van Oeganda. Er wonen hier ongeveer 1,5 miljoen mensen waarvan zeker de helft vrienden met je wil worden. De mensen zijn trots op hun land en willen dat graag met je delen. De mensen zijn hier heel aardig, ze dansen en zingen de hele dag, maar wat zijn ze ontzettend traag. Niks heeft haast, alles gaat heel relaxed.

Mijn 2e dag was mijn eerste werkdag bij Nafasi Welfare Home in Kampala. Ik ga de komende 5 weken werken bij een crisisopvang huis voor kindjes tussen de 0-4 jaar oud! Mijn taken zullen onder andere zijn het verschonen en aankleden van de kinderen, met ze spelen en de kindjes aandacht geven.

Mijn werkdag begint om 07.45 met een hele spannende rit achterop een Boda-Boda, wat een scooter/bromfiets is. De Boda-Boda chauffeurs proberen je zo snel mogelijk van A naar B te krijgen, wat fijn is maar ook heel eng af en toe. Het liefst rijden ze dwars door de auto’s heen met een enorme snelheid.

Ik start met werken om 08.00 uur dit is de tijd dat alle kindjes worden gewassen en worden aangekleed en daarna te eten krijgen. Met 9 kindjes en maar 2 medewerkers en 1 nog onnozele vrijwilliger is dit best wel een karweitje.

Zodra het eerste klusje van de dag gedaan is heb je tijd om met de kinderen te spelen of bijvoorbeeld een stukje te gaan wandelen. Er zitten in het opvanghuis 3 baby’s van 6 maanden, 8 maanden en 10 maanden. Daarnaast zitten er nog 6 kindjes van 1 tot 3 jaar.

Nadat ze ’s ochtends hun eten hebben gekregen, gaan de kleintjes om 11 uur alweer slapen voor een uur. Daarna worden ze uit bed gehaald om weer te eten en gaan dan een middag dutje doen tot ongeveer 15:00 uur.

De oudere kinderen doen ook hun middag dutje vanaf ongeveer 13:00 uur. Mij werd vooraf verteld dat ik veel zou moeten gaan schoonmaken, daar was ik wel een beetje bang voor. Maar dat schoonmaken stelt niks voor, alles gaat heel langzaam en voor je het weet zijn de kinderen alweer wakker. Vandaag heb ik bijvoorbeeld samen met een andere medewerker de grond van een kamertje van 4 bij 4 gedweild, haha.

Tussen de middag eet ik mee op mijn project. Krijg dus alle lokalen dingen te proeven. Dit is nogal wat, de eerste dag waren het rijst met bonen.. hmm wel is wat beters gegeten en vandaag was het Matoke, een Oegandees gerecht met bananen (wat ik al niet lust) de bananen worden geprakt tot een soort van aardappel puree en daarbij krijg je rauwe kleine visjes. Geen aanrader..

Mijn werkdag eindigt om 17:00 uur en dan is het tijd om weer dezelfde enge rit naar het Doing Goood huis te maken!

Het Doing Goood huis is een accommodatie voor in totaal 8 vrijwilligers. Iedereen heeft er een eigen bed en er is genoeg kastruimte. Het is de bedoeling dat je met elkaar ontbijt en avondeten maakt.

De eerste 2 dagen heb ik alleen gezeten, wat niet altijd fijn was. Gelukkig zit er sinds vandaag een meisje uit Antwerpen bij. Dat is heel erg gezellig!

De weekenden ben ik vrij, dus zijn al wat tripjes aan het plannen naar een eilandje en een tocht over De Nijl.

Houd jullie op de hoogte!

XXX

Reacties

Reacties

Marijke verhulsdonck

Wat een leuk verhaal!

Franz Wensing

Leuk verhaal en wat een verwennerij met eten ????????
Zeker kokkie als je thuis komt
Dikke kus

Esther

Mooi om te lezen hoe je je eerste dagen ervaart! Grjs

Noortje Slootweg

Ahhh wat leuk mar!!! Geniet er van XX

Sophie

Super gaaf Marly!! Echt heel leuk! Enjoy topper!! Xxx

Je"O"

Spannend hoor. Fijn dat je nu niet meer alleen bent.komen er nog meer. Wat zul je straks het Nederlandse eten waarderen. Liefs.

Frederiek

Marrie long time no see maar wat leuk om je verhalen te lezen!! Geniet ervan en heel veel plezier, wat bijzonder!! Xxx

Jacq

Dat is een hele ervaring! Leuk stukje, blijven wij een beetje op de hoogte!

Kirsten

Wat leuk om dit allemaal te lezen. Liefs

Joop en Yvonne

wat leuk om te lezen. Lijkt me een heel avontuur en ook leerzaam. Wees voorzichtig en veel (werk)Plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood